Dlaczego muzyka w sklepie jest ważna?
2018-06-04
Wiele spośród procesów psychologicznych zachodzących w naszych głowach podczas zakupów ma miejsce poza naszą świadomością. To, jak dużą satysfakcję czerpiemy z zakupów, ile spędzamy podczas nich czasu czy nawet jak dużo wydajemy pieniędzy, w dużej mierze zależy od czynników znajdujących się obok relacji klient – towar. Jednym z takich czynników jest muzyka.
Poczuć się dobrze
Na zakupy chodzimy nie tylko wtedy, gdy czegoś potrzebujemy, ale również wtedy, gdy chcemy po prostu miło spędzić czas i poczuć się dobrze. Celują w tym głównie kobiety, ale w pewnym stopniu dotyczy to również mężczyzn. Muzyka, która jest obecna podczas zakupów sprawia, że czas spędzony w sklepie jest znacznie przyjemniejszy, choć rzadko kiedy zdajemy sobie sprawę z tego, że to właśnie przez muzykę. W sklepach oferujących tło dźwiękowe do zakupów klienci spędzają więcej czasu, chętniej do nich wracają i więcej w nich kupują.
Sterowanie ruchem
Choć niektórym może być ciężko w to uwierzyć, za pomocą muzyki możemy do pewnego stopnia sterować ruchem. Spokojna, leniwa muzyka sprawia, że klienci mniej się śpieszą podczas wybierania produktów i wolniej poruszają się pomiędzy półkami, gdy natomiast muzyka staje się żywa – szybciej podejmują decyzje. Umiejętnie dobierając muzykę do natężenia ruchu możemy w znacznym stopniu podnieść swoje dochody – trudno w tym miejscu podać konkretne liczby, jednak fakt ten potwierdzają badania.
Dobre skojarzenia
Emocje i uczucia są często niedoceniane przez handlowców. Ci, którzy zdają sobie z ich mocy, szybko zyskują przewagę nad pozostałymi. Kupującego u nas klienta łatwo zirytować, np. niekompetentną obsługą, zbyt długą kolejką, bałaganem, etc. Lecąca w tle muzyka jest w stanie złagodzić wszystkie wymienione emocje (powiedzenie, że „muzyka łagodzi obyczaje” w końcu nie wzięło się znikąd) i sprawia, że stanie w kolejce jest mniej problematyczne. Jeśli usłyszymy w sklepie muzykę, która dobrze nam się kojarzy, automatycznie uznajemy, że jesteśmy „u siebie” i wykazujemy większą skłonność do wydania pieniędzy w tym konkretnym miejscu.